Zimowe sporty cieszą się dużą popularnością. Gdy tylko spadnie temperatura za oknem i trochę śniegu (resztę sztucznego np. produkowanego w technologii AWS od Supersnow dosypią armatki), na niewielkich nawet górkach pojawiają się amatorzy zimowych sportów. Na profesjonalnie przygotowanych stokach deski snowboardowe i narty, a na górkach „amatorskich” – wszystko, na czym się da zjechać.
Sprzęt – dlaczego należy go przygotować?
O sprzęt do sportów zimowych należy dbać. Gdy wyjazd jest już zaplanowany, kondycja przygotowana, pora zatroszczyć się o sprzęt. Ktoś zapyta – a po co? Narty wyglądają dobrze, nic nie trzeba. W takim podejściu tkwi błąd. Do sprzętu, na którym jeździmy należy mieć pełne zaufanie, a tymczasem zeszłoroczny brud czy ubytki w powierzchni mogą odebrać nie tylko komfort jazdy, ale także zagrozić bezpieczeństwu.
Kto może przygotować sprzęt narciarski?
Jeśli ktoś ma pojęcie o smarowaniu i regulacji wiązań lub dysponuje większą wiedzą oraz odpowiednimi narzędziami, może pokusić o samodzielne przygotowanie nart do jazdy. Jeśli ktoś jest amatorem lepiej, by powierzył to zadanie profesjonalistom. Lepiej to zrobić przed wyjazdem, poszukać odpowiedniego punktu i jechać w góry już z odpowiednio przygotowanym sprzętem. W każdym większym mieście czy miejscowości z pewnością znajdzie się taki serwis – wystarczy sprawdzić w wyszukiwarce, wpisując frazę np. serwis narciarski kraków.
Jakie elementy sprzętu narciarskiego należy sprawdzić?
Specjaliści z prawdziwego zdarzenia powinni przeprowadzić wywiad z właścicielem nart i zdobyć informacje na temat preferowanego stylu jazdy, poziomu zaawansowania, liczby dni spędzanych na śniegu w roku. Są one niezbędne do tego, by odpowiednio przygotować krawędzie, ślizgi, wiązania.
Ostrzenie krawędzi
Podstawowa czynność w serwisach narciarskich. Trudno nie docenić ostrych krawędzi, które zapewniają bezpieczną i komfortową jazdę, łatwiejsze skręcanie, a na lodzie lub twardym śniegu narty lepiej trzymają się podłoża.
Smarowanie
Zbudowany z polietylenowych rurek wypełnionych smarem ślizg powinien być woskowany, aby zabezpieczyć strukturę ślizgu przed wysuszeniem. Warstwa parafiny to także ochrona powierzchni ślizgu przed kryształkami lodu oraz przyklejającym się śniegiem.
Wiązania
Serwisant w pierwszej kolejności powinien ocenić stan techniczny wiązań. Drugim, istotnym krokiem w przygotowaniu wiązań jest ustawienie optymalnej, dostosowanej indywidualnie do właściciela nart, siłę wypięcia. Istotne jest to, aby wiązania reagowały zawsze i tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne, inaczej mogą być przyczyną kontuzji.
Więcej informacji znajdziesz na stronie https://agasport.com.pl/cms/serwis serwis narciarski kraków.